Έρευνα για την εθνική αγορά της Νοτίου Κορέας
2024
info
Στο περίγραμμα της έρευνας παρουσιάζεται αναλυτικά ο σκοπός και το αντικείμενο της έρευνας, τα ερευνητικά ερωτήματα, το μεθοδολογικό πλαίσιο, τα στάδια της έρευνας (πρωτογενής και δευτερογενής), ο οδηγός συνέντευξης και η πορεία υλοποίησης.
Έρευνα για την εθνική αγορά της Νοτίου Κορέας
2024
info
Η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε έρευνα για την αγορά της Νοτίου Κορέας στην οποία καταγράφονται γενικά στοιχεία για τη χώρα, μεγέθη που αφορούν την τουριστική ανάπτυξη, το προφίλ των Κορεατών τουριστών και οι βασικές τάσεις του εξερχόμενου κορεατικού τουρισμού με βάση πρόσφατες μελέτες διεθνών και ευρωπαϊκών φορέων και της ακαδημαϊκής βιβλιογραφίας.
Η μελέτη ολοκληρώνεται με τα αποτελέσματα πρωτογενούς ποιοτικής έρευνας σχετικά με τα κίνητρα για την επιλογή της Ελλάδας ως προορισμού, το προφίλ των Κορεατών ταξιδιωτών, τα κανάλια διανομής, προβολής και προώθησης, το ενδιαφέρον για συγκεκριμένες θεματικές μορφές τουρισμού, τις ανταγωνίστριες χώρες, τις προκλήσεις προσέγγισης της εν λόγω αγοράς καθώς και προτάσεις αναφορικά με την προώθηση της Ελλάδας ως προορισμού στη Νότιο Κορέα.
Η μελέτη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου Τουρισμού για το 2024 (έργο 1.2.2.).
Ινδία: μεγέθη και τάσεις της αγοράς
2023
info
Η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε έρευνα για την Ινδία, ως χώρα ενδιαφέροντος για τον εισερχόμενο τουρισμό στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης 2023 (έργο 1.2.3).
Η μελέτη επικεντρώνεται στην ανάλυση της τουριστικής αγοράς της Ινδίας. Συγκεκριμένα, αναλύεται ο εισερχόμενος και εξερχόμενος τουρισμός διεθνώς και προς την Ευρώπη, το τουριστικό προφίλ του επισκέπτη από την Ινδία, τα κίνητρα επιλογής προορισμού, οι τάσεις και οι δυναμικές κατηγορίες επισκεπτών, οι πηγές πληροφόρησης των Ινδών ταξιδιωτών, καθώς και οι δημοφιλείς θεματικές μορφές τουρισμού.
Τέλος, καταγράφονται τα αποτελέσματα της πρωτογενούς έρευνας μέσω της εφαρμογής VisitGreece για τις τάσεις και προτιμήσεις Ινδών επισκεπτών που ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν στην Ελλάδα (περίοδος αναφοράς: Ιούνιος 2021 – Απρίλιος 2022).
Ιάπωνες ταξιδιώτες και Ελλάδα: χαρακτηριστικά της αγοράς
2023
info
Η Ιαπωνία αποτελεί μία δυναμική αγορά εξερχόμενου τουρισμού που επιδεικνύει ιδιαίτερη αγάπη για την Ελλάδα. Με την ευκαιρία της ανακήρυξης του 2024 σε έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας – Ιαπωνίας, η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε έρευνα, (πρωτογενή και δευτερογενή) με θέμα τα χαρακτηριστικά της Ιαπωνικής αγοράς.
Η μελέτη αναδεικνύει:
- το προφίλ της αγοράς βάσει πρόσφατων μελετών από διεθνείς και ευρωπαϊκούς φορείς και σχετικής ακαδημαϊκής βιβλιογραφίας
- τα διαθέσιμα ποσοτικά δεδομένα για τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και την οικονομία της χώρας, με ιδιαίτερη έμφαση στην τουριστική οικονομία (εισερχόμενος και εξερχόμενος τουρισμός),
- τα αποτελέσματα σειράς συνεντεύξεων με πληροφορητές-κλειδιά (ιαπωνικά και ελληνικά τουριστικά, γραφεία, ιαπωνικούς Tour και Land Operators, Ελληνική Πρεσβεία στην Ιαπωνία, ΕΟΤ, Ελληνο-ιαπωνικό Επιμελητήριο στην Ιαπωνία, Αεροπορική Εταιρία, ΑμεΑ Σύμβουλος Προσβασιμότητας).
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2023. Οι πληροφορητές παρείχαν σημαντικές πληροφορίες αναφορικά με:
- τα κίνητρα για την επιλογή της Ελλάδας ως προορισμού,
- το προφίλ των Ιαπώνων ταξιδιωτών (ηλικίες και εισοδηματική κατηγορία επισκεπτών, τρόπος ταξιδιού, χρόνος πραγματοποίησης κράτησης, διάρκεια και περίοδος πραγματοποίησης ταξιδιού, δαπάνες, δραστηριότητες κ.ά.),
- τα κανάλια διανομής, προβολής και προώθησης,
- το ενδιαφέρον για συγκεκριμένες ειδικές μορφές τουρισμού και τις ανταγωνίστριες χώρες,
- ποσοτικά στοιχεία και τάσεις για το 2023 και 2024,
- δυσχέρειες και προτεινόμενες δράσεις για προσέλκυση της αγοράς.
Η μελέτη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου Τουρισμού για το 2023 (έργο 1.2.5.).
Έρευνα για την εθνική αγορά της Ιαπωνίας
2023
info
Στο περίγραμμα της έρευνας παρουσιάζεται αναλυτικά ο σκοπός και το αντικείμενο της έρευνας, τα ερευνητικά ερωτήματα, το μεθοδολογικό πλαίσιο, τα στάδια της έρευνας (πρωτογενής και δευτερογενής), ο οδηγός συνέντευξης και η πορεία υλοποίησης.
Μέτρηση και παρακολούθηση του παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού
2022
info
Η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού διεξήγαγε την περίοδο Απριλίου – Μαΐου 2021 διαβούλευση με τη διενέργεια ομάδων εστιασμένης συζήτησης (focus group) με εταίρους σε εθνικό, διεθνές και μεσογειακό επίπεδο αλλά και φορείς στη χωρική κλίμακα του προορισμού (μελέτη περίπτωσης: Κέρκυρα) με θέμα τη μέτρηση και την αποτύπωση της βιώσιμης ανάπτυξης του παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού. Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε βασικές πτυχές της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, όπως την ανάγκη δημιουργίας ενός στόλου (επιβατικών πλοίων, κρουαζιερόπλοιων, γιοτ κ.ά.) χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, τη διαχείριση των απορριμμάτων και λυμάτων από πλοία τα οποία απειλούν ευαίσθητα θαλάσσια και παράκτια οικοσυστήματα, την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των επισκεπτών αναφορικά με τις επιπτώσεις των ταξιδιωτικών επιλογών τους κ.ά.
(Η έκθεση είναι διαθέσιμη μόνο στα Αγγλικά)
Ειδικό Σήμα Αγροτουρισμού
2022
info
Η Διεύθυνση Έρευνας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Ποιοτικών Προτύπων του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησαν πρωτογενή έρευνα για το Ειδικό Σήμα Αγροτουρισμού.
Βασικό στόχο της έρευνας αποτελεί η καταγραφή των απόψεων των εταίρων αναφορικά με τα οφέλη, τις δυσχέρειες και τις προκλήσεις που προκύπτουν από την υιοθέτηση του Ειδικού Σήματος Αγροτουρισμού. Παράλληλα, η έρευνα αποσκοπεί στην καταγραφή και ανάλυση τόσο παραγόντων επιτυχίας, όσο και ανασχετικών παραγόντων για την ανάπτυξη του αγροτουρισμού ευρύτερα.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Νοέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022 και περιλαμβάνει συνεντεύξεις με Έλληνες επιχειρηματίες που προσφέρουν υπηρεσίες αγροτουρισμού, καθώς και focus groups με φορείς που δραστηριοποιούνται στον αγροτουρισμό στη χώρα μας.
Αυστραλία: μεγέθη και τάσεις της αγοράς
2022
info
Η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού ολοκλήρωσε μελέτη για την αγορά της Αυστραλίας στην οποία περιλαμβάνονται:
- τα αποτελέσματα για την αγορά της Αυστραλίας ευρύτερης ποσοτικής έρευνας για το προφίλ των επισκεπτών στη χώρα μας μέσω της εφαρμογής VisitGreece,
- τα αποτελέσματα πρωτογενούς ποιοτικής έρευνας (συνεντεύξεις) για τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των Ελλήνων ομογενών στην Αυστραλία,
- τους αποτρεπτικούς παράγοντες για την πραγματοποίηση ταξιδιού προς την Ελλάδα, καθώς και τη δυνατότητα αξιοποίησης της ομογενειακής κοινότητας για την περαιτέρω προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην Αυστραλία.
Η μελέτη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου Τουρισμού για το 2022 (έργο 1.2.1.). Αποτελεί το πρώτο στάδιο ευρύτερης έρευνας για την αγορά της Αυστραλίας, με βασικό στόχο τη βαθύτερη κατανόηση της αγοράς της Αυστραλίας και, κυρίως, της αγοράς της ελληνικής ομογένειας.
Ορεινός τουρισμός: προκλήσεις και προοπτικές
2021
info
H Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε δευτερογενή έρευνα με επισκόπηση της πρόσφατης διεθνούς βιβλιογραφίας για τον ορεινό τουρισμό. Σε αυτήν αποτυπώνονται τα εξής:
- Οι διεθνείς τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές του ορεινού τουρισμού.
- Οι πολιτικές για την ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού (Μελέτη Περίπτωσης Carpathians Connect).
- Ανάλυση περιεχομένου επίσημων ιστοτόπων προβολής ανταγωνιστριών χώρων (Ιταλία, Αυστρία).
- Μελέτες περίπτωσης του ορεινού τουρισμού στην Ελλάδα.
Αποτελεί το πρώτο στάδιο ευρύτερης έρευνας για τον ορεινό τουρισμό, με βασικό στόχο τη βαθύτερη κατανόηση της εν λόγω ειδικής μορφής.
Η μελέτη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου Τουρισμού για το 2021 (έργο 1.2.1.2).
Ιατρικός τουρισμός
2021
info
H Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε δευτερογενή έρευνα με επισκόπηση της πρόσφατης βιβλιογραφίας για τον Ιατρικό Τουρισμό.
Βασικό στόχο της έρευνας αποτελεί η σκιαγράφηση της αναπτυξιακής πορείας του Ιατρικού Τουρισμού σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Αναλυτικότερα, αναδεικνύεται το γενικότερο οικοσύστημα του Ιατρικού Τουρισμού, τα οφέλη και οι αιτίες ανάπτυξής του, τα βασικά μεγέθη και το νομοθετικό πλαίσιο που τον διέπει, η σχέση του με τον ιαματικό τουρισμό, οι βασικές ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδος (Τουρκία, Κροατία, Ιταλία, Ισραήλ, Πολωνία, Γερμανία, Ισπανία), οι ιατρικοί τομείς με δυνατότητες περαιτέρω διεύρυνσης, μέτρα πολιτικής καθώς και προτάσεις διαμόρφωσης στρατηγικής.
Η μελέτη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης του Υπουργείου Τουρισμού για το 2021 (έργο 1.2.1.2).
Συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τους εθνικούς εταίρους του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού
2021
info
Την Παρασκευή 4 Ιουνίου 2021 έλαβε χώρα στην Αθήνα, στο περιθώριο της 66ης Συνόδου της Περιφερειακής Επιτροπής για την Ευρώπη του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, συζήτηση στρογγυλής τράπεζας μεταξύ των εθνικών εταίρων του παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού της χώρας μας. Η συζήτηση αποτέλεσε μία εξαιρετική ευκαιρία για τη γόνιμη διερεύνηση των ευκαιριών και των προκλήσεων που αναδεικνύονται αναφορικά με την εν λόγω θεματική μορφή τουρισμού μέσα από την εποικοδομητική ανταλλαγή θέσεων και προβληματισμών.
Η συζήτηση διεξήχθη σε δύο γύρους και στράφηκε γύρω από τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Ποια ζητήματα ανέδειξε η παρούσα κρίση της πανδημίας για την ανθεκτικότητα του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού;
- Πώς εκτιμάτε τη συμβολή του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού στην οικονομία, το περιβάλλον και την τοπική κοινωνία των παράκτιων και νησιωτικών προορισμών;
- Η οπτική και οι προτάσεις του κλάδου.
Ψηφιακές δεξιότητες εργαζομένων στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις. Καταγραφή προβλημάτων και προτάσεων πολιτικής
2020
info
Η Διεύθυνση Έρευνας του Υπουργείου Τουρισμού πραγματοποίησε πρωτογενή έρευνα αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες των εργαζομένων στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Βασικό στόχο της έρευνας αποτελεί η καταγραφή των απόψεων των εταίρων σχετικά με την επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εργασία στον τομέα του τουρισμού, τις δεξιότητες που απαιτούνται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων και τις αναγκαίες παρεμβάσεις πολιτικής.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Αύγουστο έως τον Νοέμβριο του 2020 μέσω ομάδων εστιασμένης συζήτησης με αφορμή ευρύτερη έρευνα που διεξήγαγε ο ΟΟΣΑ με θέμα «Προετοιμασία του εργατικού δυναμικού στον τουρισμό για το ψηφιακό μέλλον».